home
MENT  » CONTACT  » Veelgestelde vragen

We waarderen altijd enorm dat kijkers reageren en hun mening geven, dat is zeer verrijkend. Het aantal mailtjes dat binnenkomt is groot en we reageren graag iedereen persoonlijk. Want onze kijkers, die zijn natuurlijk het allerbelangrijkste.

Toch hebben we geprobeerd een aantal vaak voorkomende vragen te bundelen op deze pagina.

Hopelijk begrijpen jullie daardoor iets beter de moeilijke taak van MENT TV om zoveel mogelijke kijkers, organisatoren en adverteerders gelukkig te maken. Weet dat in alles wat we doen we werken aan de hand van een langetermijn visie. Een visie waarin we streven naar kwaliteit op alle vlakken.

MENT PROGRAMMATIE

 

Welke muziek draait MENT TV ?

Het is zo dat MENT TV vooral de topnamen uit Vlaanderen draait, 70% van alles is een Vlaamse productie, en die aanvult met de grote namen uit Nederland en Duitsland. Die vullen die andere 30% in.

Heel af en toe is er een internationaal nummer.

Staat MENT enkel voor Vlaamstalige muziek of voor alle artiesten uit Vlaanderen ?

Bij de muziekprogrammatie ligt de nadruk op Vlaamse Nederlandstalige producties (70%).
Ook Vlaamse toegankelijke popmuziek krijgt een duidelijke plaats.

Wat de buitenlandse muziek betreft ligt de nadruk op Nederland en Duitsland.

Zowel audio- als beeldkwaliteit worden bij aangeleverde videoclips streng door de muziekraad beoordeeld.

Hoe worden de playlisten van MENT TV samengesteld ?


Hoeveel nummers hebben we van een artiest en zijn het goeie clips (slechte televisiekwaliteit proberen we altijd te vermijden)

50% van wat we draaien is ‚nieuw’, dus we houden rekening met wat een hit is of het kan worden en met hoe bekend een artiest is. We deden hierover zeer grondige enquêtes en weten zo wie het populairst is in Vlaanderen.

Artiesten met slechte nummers of slechte clips draaien we niet, we krijgen die massaal binnen… maar we stimuleren wel jonge mensen om goeie dingen te maken en zo het aantal A-artiesten groter te maken.

Tegenover 1 of 2 jaar terug is de variatie enorm gegroeid. We werken daar verder aan. 3 à 4 jaar geleden bestond zo goed als niets aan goeie Vlaamse clips, nu loopt dat volop en wordt het aanbod als maar groter.

Hoe selecteert MENT de muziekclips die binnen komen?


Er komen heel veel clips binnen uit Vlaanderen en Nederland. Een zender kan niet alles uitzenden en kiest uit het volledige aanbod wat het meest kwalitatief is en het best past bij de doelgroep.

Minder goeie nummers of slechte clips worden hoe dan ook niet geselecteerd. MENT is een nationale zender en wil daarom ook kwaliteit uitstralen. Dat betekent niet dat een clip die niet weerhouden wordt voor uitzending per definitie slecht is of dat de artiest minder goed is.

Alle nummers krijgen in de vergadering van ‘De Muziekraad’ een puntenquotering op een aantal criteria. Zo wordt ondermeer ingeschat hoe groot de kans is dat publiek blijft hangen op een bepaald nummer tijdens het zappen en of er kans is dat een deel van de doelgroep afhaakt op een clip of nummer, bijvoorbeeld omdat het te hard is. Per week is er plaats voor een reeks aan nieuwe nummers. De clips met de hoogste quotering halen het dan.

Draaien we sommige nummers ook niet een klein aantal keer? Wel, soms draaien we nummers maar af en toe bij wijze van afwisseling, maar een kijker en luisteraar wil vooral horen wat hij of zij kent. Het is onze taak om ook nieuwe nummers te ‘leren kennen’, maar daarvoor moet je ze een voldoende aantal keer programmeren. Een nummer dat je voor de eerste keer hoort lijkt soms onwennig, vaak moet je een lied een aantal keer horen om het leuk te vinden.

Wanneer een clip wordt aangeleverd en niet wordt gedraaid, zie dat dan niet als een afwijzing. Immers, een clip kan op het internet jaren lang ‘views' genereren. Het is ook niet omdat een een clip het een keer niet haalt dat daarom het daarom met een volgende ook niet lukt.

Waarom heb ik de indruk dat ik een bepaalde artiest minder zie dan een andere ?

Draailijsten worden samengesteld rekening houdend met de recente hits en de beschikbare nummers waarvan een goeie clip bestaat of een live-opname. Ook de dag en het moment van de dag spelen een rol.

Bepaalde artiesten hebben ook meer kwalitatieve videoclips dan andere artiesten. MENT kan uiteraard uitzenden wat werd aangeleverd volgens de technische fiche.

 

WELKE ARTIESTEN TREDEN OP TIJDENS DE OPNAMES VAN DE VLAAMSE TOP 10?

Het TV-programma De Vlaamse Top 10 wordt wekelijks samengesteld.

De redactie nodigt voor de opnames de artiesten uit waarvan ze verwacht dat zij met hun nummer in De Vlaamse Top 10 kunnen komen in de weken die op de opnames volgen. Bij de selectie houdt ze rekening met ondermeer vorige noteringen en verwachte draailijsten van verschillende media.


Waar de mogelijkheid bestaat wordt ruimte gemaakt voor af en toe een nieuwe artiest of een buitenlandse gast.


HOE STEL IK ME KANDIDAAT ALS ARTIEST?

Stuur de audio (.wav-bestand)  van je nummer samen met de volledige titel en uitvoerder naar redactie@devlaamsetop10.be

Waarom hoor en zie je niet alle nummers op alle uren ?

MENT heeft uiteraard, uit onderzoek, een goed beeld van welke doelgroepen wanneer kijken en luisteren. Uiteraard zijn er veel mensen die de dag door kijken en luisteren, maar bepaalde groepen zijn groter in de ochtend, de namiddag of de avond… op vrijdag- en zaterdagavond. We voelen ons ook anders op bepaalde momenten van het jaar of de dag. MENT klinkt anders tussen kerst en nieuwjaar dan in bijvoorbeeld de zomer. Alle nummers die binnen komen krijgen speelmomenten mee. Die kunnen gekoppeld zijn aan een bepaalde periode van het jaar of een bepaalde periode van de dag. Ze passen beter in zomer, lente, herfst of winter.. in de ochtend, middag of avond. We geven maar een voorbeeld: Borsato met ‘Rood’ kan je vaak beter smaken op een vrijdag- of zaterdagavond dan bij het ontbijten op een zondagmorgen. We leggen dus in de programmatie klemtonen die passen bij de sfeer en het tijdstip. Dat maakt MENT voor een deel ook uniek. We ‘leven mee' met onze kijkers…. ‘

Waarom wordt de ene artiest meer gedraaid dan de andere ?

Da’s een vraag die je aan ieder radiostation ook kan stellen. Iedere zender heeft een profiel en zoekt de nummers en de clips die het best binnen dat profiel passen. Niet alle artiesten maken ook even kwalitatieve videoclips.

MENT probeert zo ‘breed’ mogelijk te gaan en toch trouw te blijven aan het profiel en vooral dat profiel ook kwalitatief in te vullen. We deden ruim onderzoek naar welke artiesten de Vlaming vaakst op radio of TV wil horen en zien. Het is ook zo dat van de ene artiest meer beeldmateriaal in ons bezit is dan van andere artiesten.

Van sommige artiesten hebben we volledige professionele shows ter beschikking en heel veel clips. Van anderen zijn er nauwelijks 1 of 2 clips beschikbaar.

Los daarvan is het zo dat MENT altijd correct omgaat met rechten. Zijn ‘audiovisuele’ rechten van toepassing op een clip zal MENT die niet uitzenden. Die kost is onevenredig hoog. MENT kan ook, binnen haar overeenkomst met Imagia, een bepaalde hoeveelheid clips uitzenden waarop deze rechten van toepassing zijn. Door nummers met Imagia rechten alsdusdanig te catalogeren in de software zorgen wij er voor dat deze rechten correct gerapporteerd worden aan Imagia. Maar we zorgen er ook voor dat we binnen onze hoeveelheid Imagia clips blijven. Het kan dus best dat een clip met deze rechten minder draait dan een clip waarop Imagia niet van toepassing is.

Moet MENT niet alle nieuwe artiesten een kans geven ?

Nee, dat ‘moet’ MENT niet. MENT is een commerciële onafhankelijke speler in de markt en bepaalt zelf haar profiel en programmaatje.

Maar.. MENT steunt wel graag nieuwe artiesten. Je hoorde 5 of 6 jaar terug wellicht nog nooit van Sugarfree, Lissa Lewis, Herbert Verhaeghe, Eveline Cannoot, Fabian een vele anderen. Het zijn nieuwe namen die kwalitatieve producten maken die door het publiek worden gesmaakt. Ze hebben ook ‘een verhaal’, het zijn geen ‘eendagsvliegen’, er zit regelmaat in het uitbrengen van nummers, hun clips zijn kwalitatief, ze werken met kwalitatieve studio’s, ze hebben een promotor en management of doen dat op een professionele manier zelf.

Hoe belangrijk is een goeie videoclip ?

Heel belangrijk! Een goeie clip is een investering en het visitekaartje van een artiest. MENT investeert veel geld in het maken van een kwalitatieve omroep en in programma’s.

We vinden het normaal dat een artiest die in zichzelf gelooft investeert in een goeie videoclip. Soms sturen nieuwe artiesten gewoon de audio van een nieuw nummer door zonder clip, dat is niet nodig. Dat vinden wij zelfs wat gek. Het lijkt alsof zij vragen: ‘MENT, investeren jullie maar in mij, maken jullie maar beelden … ik geloof niet voldoende in mezelf om te investeren in een goede geluidsopname en een goeie clip.’ Het heeft iets van op café gaan en je telkens laten trakteren zonder zelf ook een rondje te geven. Liefde is mooi als ze van de beide kanten komt.

Komen enkel artiesten met een platenfirma of management in aanmerking om gedraaid te worden ?


Nee hoor. Vaak is een ‘platenfirma’ of ‘muziekuitgeverij’ een goeie steun voor een artiest. Vaak kan een goeie manager een carrière op een goeie manier voor een artiest uitstippelen. Maar het is zeker geen voorwaarde. Iemand die onafhankelijk goed werkt aflevert krijgt even veel kansen.

Waarom zie/hoor je een nummer een bepaalde periode heel vaak en daarna veel minder?


MENT wil hits maken en werkt net als (andere) radiostations met ‘rotaties’. Dat doen Q, MNM, …. ook, maar dan binnen hun muziekgenre. Dat betekent dat nummers die nieuw zijn in een bepaalde periode vaak worden gedraaid en daarna een lager aantal rotaties krijgen.

De draailijsten van MENT ‘wegen’ op onze eigen maar ook op andere hitparades (zie verder). We proberen dus sterke schommelingen in aantal draaimomenten te vermijden om jo-jo-effecten in hitlijsten te vermijden.

Waarom draait MENT niet gewoon alles wat Vlaams is ?

‘Vlaams is geen genre’.. Er is Vlaamse muziek die vlot draait op StuBru, Radio 1 of 2 en die je minder hoort en ziet bij MENT. Ook het omgekeerde is waar uiteraard. Iedere zender heeft een profiel en doelgroep.

MENT programmeert vooral muziek die het goed doet tijdens optredens. Artiesten stimuleren die muziek maken die geschikt is voor optredens zorgt er voor dat zij vaak optreden en ook weer kunnen investeren in nieuwe clips en nummers. Zo stimuleert MENT de sector van de Vlaamse muziek.  

NUMMERS EN CLIPS AANLEVEREN:

 

HEEFT HET ZIN OM ENKEL DE AUDIO VAN EEN NUMMER AAN TE LEVEREN ZONDER CLIP?

Wel, eigenlijk heeft dat geen zin. MENT beoordeelt nummers op basis van ‘het geheel’, nummer en clip samen. Audio sturen heeft wel zin in het kader van De Vlaamse Top 10. Nummers waarvan je meent dat ze in aanmerking kunnen komen om in de hitlijst (De Vlaamse Top 10) binnen te komen kunnen gestuurd naar redactie@devlaamsetop10.be

 

HOE LEVER IK EEN CLIP AAN?

Dat lees je in detail op www.menttv.be -> clips

 

MAAKT MENT ZELF CLIPS?

Nee en daar hebben we een goeie reden voor. MENT wil volledig autonoom binnen de vergaderingen van ‘De Muziekraad’ beslissen over wat ze uitzendt. Zelf clips maken zou een ons wat extra werkingsmiddelen opleveren, maar dat is ondergeschikt aan de objectiviteit. We willen ook graag andere, vaak kleine productiehuizen, aan het werk laten. Dat stimuleert hun business en hun diverse creativiteit is waardevol voor de zender. Op die manier stimuleert MENT een del van de audiovisuele sector.

 

WIE MAAKT GOEIE CLIPS?

Garanties geven dat een clip zeker wordt geprogrammeerd indien die door een bepaald productiehuis wordt gemaakt kan nooit. Ook de artiest, uitstraling, het nummer etc zijn van belang. Maar we hebben wel een lijst met productiehuizen die met regelmaat goeie clips aanleveren. Je kan ze opvragen via ment@menttv.be

 

HOE ZIT HET MET RECHTEN OP CLIPS:

Voor MENT en voor de artiest zelf, is het interessant dat clips worden aangeleverd waarop geen extra rechten van toepassing zijn. Als je een clip laat maken zorg je er best voor dat je met de maker de bevestiging vraagt dat op de clip geen audiovisuele rechten extern worden beheerd. Zorg er voor dat de clipmaker op de factuur plaatst: ‘Met afstand van alle gebruiksrechten’, zo ben je zeker dat je clip voleindig je eigendom is en vrij kan worden uitgezonden.
Een clip kan je als producent laten beheren door Imagia. MENT heeft een overeenkomst met Imagia voor het draaien van een welbepaald aantal clips per jaar en houdt zich aan dit aantal. Er is dus een reële kans dat een clip waarop Imagia rechten heerst minder vaak wordt uitgezonden dan een clip die vrij is van rechten.

 

KAN MENT MIJN CLIP OOK IN NEDELAND UITZENDEN?

Nee, MENT zendt niet uit in Nederland, maar in Nederland heb je wel TV-Oranje. TV-Oranje is een zender met een totaal ander profiel dan MENT maar draait wel regelmatig Vlaamse clips programmeert. Indien er geen Imagia rechten op je clip heersen kan je die ook aanleveren aan TV-Oranje. (Deze zender heeft geen overeenkomst met Imagia).

WAAR ZIE/HOOR JE MENT?

OP WELK KANAALNUMMER ZIE IK MENT?

  • TELENET: k 37 of k 127 (Telenet Brussel)
  • YELO: voor digitale klanten van Telenet
  • SFR (Brussel): k 29 (NL) of 65 (FR)
  • PROXIMUS: k 15 (Vlaanderen) of k 69 (Brussel) of k 235 (Wallonië)
  • MENT RADIO: www.mentradio.be of luister via de MENT SLIMME RADIO app

 

IK KIJK VIA SCARLET EN KAN MENT NIET ONTVANGEN.

Scarlet is een onderdeel van Proximus dat tegen een laag tarief een klein aantal zenders aanbiedt. Als je MENT wil ontvangen kan je best overstappen naar het gewone basispakket van Proximus.
 

IK KIJK VIA TV-VLAANDEREN OF ORANGE?

MENT is te zien op alle grote distributieplatformen in Vlaanderen en via Proximus ook in Wallonië. Enkel de kijkers van TV-Vlaanderen en Orange moeten ons missen. Mochten wij van deze distributeurs de vraag krijgen ons te distribueren willen we gerust met hen rond de tafel zitten.

 

WAAROM STAAT NIET ALLES VAN MENT OOK GEWOON OP YOUTUBE?

MENT is in de eerste plaats een televisiezender en heeft ook radio-ambities. We maken een product met ‘een beleving’. ‘Beleving’ is veel meer dan het alleen maar bekijken en beluisteren van muziek. Veel uren zijn er gepresenteerde programma’s, zijn er interviews, hitlijsten, leuke rubrieken. We kiezen de muziekprogrammatie ook in functie van de uitzenduren en de periode in het jaar. We merken ook dat het kijkcijfer van de uren waarop je ‘meer ziet dan muziek alleen’ zeer hoog ligt, hoger dan wanneer muziek draaien. MENT is dus meer dan de muziek alleen. Dat neem niet weg dat af en toe iets op You Tube als smaakmaker wordt gezet.
Weet ook dat je niet zo maar alles op You Tube mag zetten. MENT gaat zeer correct om met alles wat rechten betreft. Zo maar, zonder toestemming van de muziek-uitgever of clipmaker, nummers online zetten mag niet.

 

ER STAAT HEEL VEEL OP YOU TUBE DAT MENT TOCH GEWOON KAN UITZENDEN?

Dat klopt en ook weer niet. Allereerst mag je niet zo maar zaken uitzenden zonder de toestemming van de rechthebbende. Bovendien is de kwaliteit op You Tube meestal niet voldoende om hoogwaardig in HD op TV uit te zenden en met een goeie audiokwaliteit.

HITPARADES:

 

HOE WORDT DE VLAAMSE TOP 10 SAMENGESTELD?

Er zijn een hele reeks aan parameters. De belangrijkste zijn de draailijsten van MENT en die van RADIO 2. Met Radio 2 communiceert MENT wekelijks omtrent de meest gedraaide nummers op de zender. We doen dat rechtstreeks met de muzieksamenstellers. De draailijsten van MENT kunnen we rechtstreeks uit onze planningssoftware halen.


HEEFT MENT INVLOED OP DE VLAAMSE ULTRATOP VAN RADIO 2?

Ja, ‘Radiomonitor’ meet voortdurend welke nummers MENT draait en op welke tijdstippen. Volgens het marktaandeel (op dit tijdstippen) van de zenders telt een ‘play’ van een nummer in hoge of mindere mate mee. MENT heeft een hoog marktaandeel (vel mensen kijken en luisteren) en telt dus in grote mate mee voor deze hitlijst. Vaak zijn er nummers die quasi alleen enkele lokale radio’s en MENT draaien die toch in de Vlaamse Ultratop 50 van Radio 2 komen en daardoor op zondagmiddag ook op Radio 2 gedraaid worden. We juichen dat toe. Het is een voorbeeld van hoe Radio 2 ‘verbreedt’ naar artiesten toe en MENT verdiepend werkt en meer artiesten kan laten aan bod komen. Het is een mooi samenspel dat de muzieksector ten goede komt.

 

PROGRAMMASCHEMA’S:

 

WAAR KAN IK DE MENT PROGRAMMASCHEMA’S VINDEN:

  • - Op de EPG (de elektronische programma gids) op je digitale televisie

  • - Op www.menttv.be

  • - Op www.menttradio.be

  • - Op de MENT SLIMME RADIO APP

  • - In Story, Dag Allemaal en Primo TV-gids

 

WAAROM KLOPT HET PROGRAMMASCHEMA NIET ALTIJD?

Programmaschema’s moeten een drietal weken op voorhand opgemaakt en ingediend worden, want ook de magazines als Story, Primo en Dag Allemaal moeten ze nog kunnen verwerken. Vaak moeten programma’s dan nog worden gemaakt, want MENT werkt graag ‘zo actueel mogelijk’. Een programma kan dus iets langer of korter uitvallen. Soms moet ook worden getimed naar andere programma’s toe. De verschuivingen zijn zelden en vaak miniem. Vaak zet MENT in een programmaschema dat een programma een volledig uur duurt terwijl het in de praktijk korter is. We doen dat wanneer we ‘die marge’ nodig hebben. We raden aan om, bij het opnemen van programma’s, je box een kwartier eerder en lager te programmeren om zo zeker niets te missen. Je kan dat makkelijk bij het opnemen instellen.

 

VERZOEKJES:

 

KAN MENT EEN CLIP VOOR ME DRAAIEN?

Ja dat kan, van maandag tot en met vrijdag buiten de vakantieperiodes. Meestal heeft MENT een aangepast programmatie tijdens vakanties. Het is natuurlijk niet zo dat MENT alle verzoekjes kan draaien, daarvoor zijn er uiteraard veel te veel. Stuur je verzoekje ook ruim op voorhand, 1 of 2 weken vooraf is geen overbodige luxe.
Je kan verzoekjes NIET telefonisch doorgeven of mailen. Dat heeft te maken met de manier waarop ze worden klaargezet voor de presentatoren in de studio.
Geef je verzoekje door via de website www.menttv.be en klik op ‘verzoekjes’.

 

KIJKCIJFERS:

 

JULLIE ZEGGEN ‘2.000.000 UNIEKE / REGELMATIGE KIJKERS’… HOE WETEN JULLIE DAT EIGENLIJK?

Nee, we tellen ze niet 1 voor 1. MENT laat haar kijkcijfer meten door CIM, het Centrum voor Informatie aan de Media. Dat is een officieel orgaan dat kijkcijfers meet aan de hand van meetboxen. MENT werkt dus op dezelfde manier als één, VTM, Q2, Vitaya en de andere zenders dat doen. Het gaat dus om ‘officiële’ kijkcijfers. We communiceren regelmatig de samenvattende kijkcijfers van een maand. Wanneer we zeggen dat MENT 2.000.000 mensen bereikt betekent dat, dat 2.000.000 verschillenden mensen in Vlaanderen in de loop van die maand 1, meerdere malen (tot dagelijks) naar de zender hebben gekeken.

 

MENT EN INFORMATIE:

 

ZIJN WE ER ZEKER VAN DAT MENT OP EEN GEDEGEN MANIER INFORMATIE BRENGT?

MENT is lid van ‘De Raad voor de Journalistiek’. MENT wil daarmee aantonen dat ze informatie brengen ernstig neemt. Indien deze raad MENT zou adviseren rond bepaalde thema’s of onderwerpen of haar op de vingers tikken voor foute informatie zouden we die reactie aanvaarden en waar nodig bijsturen. Tot op heden kwam nog geen enkele opmerking van dit orgaan.

 

WAAR KUNNEN PERSBERICHTEN NAAR TOE?

Naar 1 adres en graag ook enkel naar dat adres: ment@menttv.be of uploaden via de dropbox-map
Persberichten die op andere MENT-adressen toekomen worden niet verwerkt.

MENT IS ER VOOR IEDEREEN:

 

MENT EN UNIA

MENT neemt iedereen ernstig. Mensen met een fysieke of geestelijke beperking zijn even welkom bij MENT als anderen. Afkomst, huidskleur, ideologie, politieke mening … voor MENT is iedereen even belangrijk, zo lang maar op een goeie, constructieve wijze gecommuniceerd en met elkaar omgegaan wordt. MENT won ook reeds enkele keer advies in bij het 'UNIA’ omtrent het toegankelijk maken van televisie-opnames en de juiste manier van communiceren rond minderheidsgroepen. MENT zal altijd praten in termen van ‘Personen met een beperking’ en haar communicatie omtrent alle groepen in de samenleving positief houden. Dat strookt ook met de denkwijze van MENT en haar medewerkers. Televisie-opnames zijn zo goed als altijd toegankelijk voor personen met een beperking, vaak zijn ook specifieke plaatsen voor hen voorzien. Het kan, wanneer we bijvoorbeeld een opname doen in een discotheek, die locatie minder toegankelijk is met bv een rolstoel. We willen dat op ieder moment in geval van nood mensen makkelijk en veilig de uitgang zelfstandig moeten kunnen bereiken. De veiligheid van onze kijkers staat bovenaan. Indien een locatie minder toegankelijk is voor personen met een lichamelijke beperking geven we dit duidelijk aan op de site van MENT of op de site waarop plaatsen kunnen gereserveerd worden. We streven er maximaal naar alle opnames voor iedereen toegankelijk te maken.

 

MENT EN DE ORGANISATOREN:

 

ALS IK EEN EVENEMENT ORGANISEER, KAN MENT DAT DAN AANKONDIGEN OP TV?

Dat kan. MENT heeft een specifieke formule voor evenement-organisatoren. Die nemen MENT met logo (en auditief in radiospots) mee in hun communicatie rondhun evenent en adverteren in ruil daarvoor tegen een zeer lage partnerprijs. Vraag de tarieven via ment@menttv.be

 

KUNNEN OOK ANDERE MEDIA VERMELD WORDEN IN TELEVISIESPOTS?

Dat dient telkens besproken te worden, maar in principe staat MENT open voor vermeldingen van andere media. Dubbele mediapartnerships gebeuren vaak met de grote krantengroepen, magazines, de grote televisie-omroepen in Vlaanderen, Radio 2 en de Vlaamse regionale TV-omroepen.

ALS IK EEN EVENEMENT ORGANISEER, KAN MENT DAT DAN NIET VOLLEDIG FILMEN EN UITZENDEN?

Nee, je kan niet zo maar een evenement filmen en uitzenden. Daar is telkens toestemming voor nodig van de artiesten, management en/of hun muziekuitgeverij.

ALS IK EEN EVENEMENT ORGANISEER EN IK VIND MENT ‘SYMPATHIEK’, MAG IK HET LOGO DAN MEE OP MIJN AFFICHE PLAATSEN?

Nee, dat kan je niet, hoe sympathiek dat ook bedoeld is. Voor het vermelden van een logo van een omroep of een bedrijf is altijd toestemming nodig. In de parktijk zal dat kunnen wanneer er ook een partnership is.

MENT EN KLACHTEN OVER ORGANISATIES:

MENT organiseert zelf geen evenementen, enkel TV-opnames. Wel worden veel evenementen gepromoot op MENT. Wanneer je niet tevreden bent over een evenement dat op MENT gepromoot werd kan je dat informatief laten weten via ment@menttv.be. We weten graag wanneer eventueel iets minder goed was, maar zijn geen betrokken partij bijorganisaties. Je contacteert best zelf de organisator.

 

MENT RADIO:


JULLIE HEBBEN HET OVER MENT RADIO OPSTARTEN… IS DIE ER DAN NOG NIET?

Ja en nee… In deze fase is er een gratis app (MENT SLIMME RADIO) en kan je luisteren via www.mentradio.be.. Je hoort er hetzelfde op als op televisie. Da’s handig omdat je zo de interviews en andere MENT-programma’s kan volgen, ook bijvoorbeeld aan het zwembad of hotel op je vakantiebestemming. Ook luisteren op kantoor is prettig. MENT wil ook radio opstarten via FM en DAB+ en wil daarom een vergunning als Vlaamse netwerkradio bekomen. Zo’n zender kan dan deels gelijklopen met de televisieprogramma’s maar kan even goed pure radioprogramma’s maken die anders zijn dan op TV.

JULLIE HEBBEN HET OVER MENT RADIO OP FM EN DAB+ .. WAAROM STARTEN JULLIE DIE NIET GEWOON?

Voor radio heb je een vergunning nodig van de (Vlaamse) overheid. MENT meent dat ze met haar televisiekanaal heel veel kan betekenen voor de Vlaamse artiesten en de Vlaamse muziekwereld. Met radio er bij kan MENT veel meer. Radio en televisie voor een aantal programma’s combineren, verwijzen van radio naar televisie, gezamenlijke acties .. kortere interviews met artiesten op radio en langere op televisie… MENT wil daarom een licentie bekomen als netwerkradio met een Vlaams muziekprofiel. Dit kan in 2017 realiteit worden. De Vlaamse artiesten zouden er alvast blij mee zijn.